Direct aanmelden

Agenda

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
 
Volg ons op social media
05 okt
2016

Zwangerschapscursussen

Van je verloskundige krijg je veel informatie over je zwangerschap, bevalling en kraamperiode. Toch is het vaak erg leuk en leerzaam om een zwangerschapscursus te volgen.

Wij adviseren jou (en je partner) om een zwangerschapscursus te volgen zodat jullie lekker bezig kunnen zijn met de zwangerschap. Je kunt ervaringen uitwisselen met andere zwangeren, krijgt ademhalings- en ontspanningsoefeningen voor de bevalling en veel tips en informatie. Ook helpt een cursus om sportief bezig te zijn en je lichaam in top conditie te houden of te krijgen voor je bevalling en het herstel erna.
Wij hebben voor jou alvast onze favoriete cursussen op een rij gezet:

Mindfulness
De trend van nu ook voor de zwangerschap.
Een mindfulness-cursus voor zwangeren helpt je omgaan met stress. Je leert mediteren en meer ‘in het moment’ te leven. Zo ga je vol vertrouwen de bevalling tegemoet.

HypnoBirthing
Nog zo’n trend (met dank aan topmodel Doutzen Kroes en vele andere celebraties) is HypnoBirthing, een zwangerschapscursus waarbij je jezelf zozeer leert te ontspannen, dat je je weeën makkelijk(er) kunt opvangen. Het is helemaal ideaal als je je partner kunt overhalen mee te doen, want dan leert hij ook allerlei technieken om jou tijdens de bevalling te ondersteunen.

Zwangerschapsyoga
Met zwangerschapsyoga bereid je je lichaam én geest voor op de bevalling. Je doet oefeningen om je bekken soepeler te maken en leert ontspanningsoefeningen. Ook is er veel aandacht voor een goede lichaamshouding tijdens de zwangerschap.

Haptonomie
Zwangerschapshaptonomie volg je samen met je partner en is erop gericht contact te maken met de baby in je buik. Extra leuk voor je partner, omdat hij de baby natuurlijk niet continu voelt bewegen. De cursus bereidt jullie voor op de bevalling en op jullie nieuwe relatie na de geboorte van jullie kind.

Mensendieck
Bij oefentherapie Mensendieck gaat het vooral om hoe je lichamelijke klachten kunt voorkomen tijdens je zwangerschap. Met zo’n grote buik verandert het zwaartepunt van je lichaam en dat kan rugpijn of een zeer bekken opleveren. Oefentherapie Mensendieck leert je op een goede manier tillen, zitten en lopen.

Sporten tijdens de zwangerschap

Sporten is een altijd goed idee tijdens je zwangerschap! In de loop van de zwangerschap merk je vaak wel dat je het sporten wat moet aanpassen. Zolang je er goed bij voelt kun je normaal blijven sporten. Vaak geeft je lichaam zelf goed aan wanneer je een stapje terug moet doen. Er zijn wel sporten waar je extra risico loopt tijdens de zwangerschap, zoals paardrijen, skiën, handbal, gevechtssporten, dit raden wij daarom niet aan in de zwangerschap. Zwemmen is juist weer erg geschikt voor tijdens de zwangerschap

Sportieve zwangerschapsbegeleiding bij obesitas

Het Westfriesgasthuis heeft juist voor zwangeren met overgewicht een zeer geschikte sportieve cursus.

Wanneer starten?
De startdatum is afhankelijk van het soort cursus dat je volgt. De meeste cursussen starten rond de 24e week. Wanneer je een cursus wilt doen dan kan je bij degene die de cursus aanbiedt informeren wanneer voor jou een goed moment is om te beginnen met de cursus. Op onze site kun je de verschillende cursussen in de regio vinden.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contact

Eva van Hoorn, centrum voor verloskunde en echoscopie:

Adresgegevens:
Maelsonstraat 9
1624 NP Hoorn
0229-217019 (werkdagen van 08.00-16.30 uur)
info@evavanhoorn.nl (geen spoed)

Bij spoed en voor dringende vragen kun je ons 24 uur per dag, 7 dagen per week bereiken op:
Team blauw: 06-10631464
Team rood: 06-54383524

Wie zijn wij Klik hier voor parkeren en looproute