Direct aanmelden

Agenda

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
 
Volg ons op social media
05 okt
2016

Voedingsadviezen

Het overzicht van wat je wel & niet kunt eten in je zwangerschap

VIS

Laten staan:

  • Rauwe vis
  • Schaal- en schelpdieren (oesters!)
  • Voorverpakte kant-en-klare vis uit de koeling (gerookte zalm,  paling, mosselen
  • Roofvissen (zwaardvis, tonijn)

Let op: Eet maximaal 2 x per week vette vis (ivm dioxines in de zee)

Wel doen: 

  • Verwarm de vis, dat doodt bacteriën

TIP: Vetzuren uit vette vis of visoliecapsules zijn belangrijk voor de hersenontwikkeling; het gezichtsvermogen en geheugen van je ongeboren kind. Bovendien verkleinen ze de kans dat jij je als moeder somber voelt.

VLEES

Laten staan:

  • Rauw vlees (tartaar, carpaccio, filet americain)
  • Lever

Let op: Eet maximaal één boterham met leverworst of paté per dag om een overdosis aan vitamine A te voorkomen.

Wel doen:

  • Vlees is dé leverancier van vitamine B en ijzer.

TIP: Vertrouw op je zintuigen. laat het staan als je iets niet vertrouwd!

BOTER, KAAS EN EIEREN

Laten staan:

  • Tiramisu
  • Mousse
  • Italiaans roomijs

Let op: Eet alleen hardgekookte of gebakken eieren.

  • Eet geen producten waar rauwe eieren in zitten of gemaakt zijn van ‘rauwe melk’, zoals sommige Franse kazen (‘au lait cru’ staat dan op het etiket).
  • In rauwe melk en rauwe eieren kunnen besmet zijn met de listeria en-of salmonella bacterie.

Wel doen:

  • Halvarine of margarine op brood en in de pan (vitamine D)

TIP: Ben je vegetariër? Een gekookt ei of een goede vleesvervanger zorgt voor voldoende vitamine B en ijzer. Ook brood en noten zijn bronnen voor ijzer.

GROENTE EN FRUIT

Laten staan: helemaal niets!

Wel doen:

  • Neem bij elke maaltijd groente of fruit
  • IJzer wordt dan makkelijker opgenomen en dat verkleint de kans op bloedarmoede

Let op:

  • Vruchtensappen bevatten veel suiker, drink ze daarom met mate
  • Drink bij de maaltijden geen melk, dit remt de opname van ijzer uit je eten. Voor een goed ijzer opname kun je een beetje sinaasappelsap drinken bij de maaltijden

TIP: Was rauwe groenten en fruit altijd goed. Aan de buitenkant kan namelijk de listeria bacterie zitten.

DRINKEN EN DRANK

Laten staan:

  • Alcohol

Door het drinken van alcohol wordt de voedseltoevoer naar je kind tijdelijk stopgezet. Alcohol zorgt voor afwijkende hersenontwikkeling bij het kindje.

Let op:

  • Cola: 1 x per dag
  • Koffie: maximaal 4 kopjes per dag

Wel doen:

  • Drink dagelijks anderhalf tot twee liter, inclusief twee tot drie melkproducten (drink dit tussen de maaltijden door en niet tijdens de maaltijden). Light dranken zijn niet schadelijk voor je baby, maar water drinken is beter.

TIP: Houd je vocht vast? Drink dan goed, dat helpt het vocht af te voeren.

Let op:
Welke kruidenthee moet je voorzichtig mee  zijn of kun je zelfs beter niet drinken:

  • Zoethout: bloeddrukverhogend
  • Salie: kan baarmoederkrampen opwekken
  • Rozemarijn: stimuleert de doorbloeding in het onderlichaam
  • Pepermunt: brandend maagzuur
  • Aloë vera: kan een laxerend effect hebben
  • Groene thee: niet meer dan 1 kopje in de laatste 3 maanden(kan mogelijk vernauwing van bloedvat bij hart van kindje veroorzaken)

Welke kruidenthee kun je juist wel drinken:

  • Framboosblad: heeft een milde baarmoederversterkende werking. Het bevat ook veel vitaminen en mineralen
  • Brandnetelthee: een milde stimulans voor je nieren dus je moet niet te veel drinken, maar bevat veel calcium, ijzer, vitamine C
  • Gember: tegen ochtendmisselijkheid
  • Kamille: tegen opkomend maagzuur

KOEK, SNOEP EN SNACKS

Laten staan:

  • Drop: meer dan 100 gram kan je bloeddruk verhogen

Let op:
in chips, ontbijtkoek en patat zit acrylamide, een stofje dat voor iedereen ongezond is als je er
veel van binnen krijgt.

Wel doen:

  • Neem rustig een koekje of wat snoep en geniet ervan maar eet niet voor twee

PITTIG, PIKANT EN KRUIDIG

Laten staan: 

  • Kruidenpreparaten (pillen)
  • Etherische olie van kruiden

Let op:
normaal gebruik van de volgende kruiden kan geen kwaad: anijs, dragon, venkel, basilicum, piment, nootmuskaat, kaneel, sassafras, dong quai, foelie en peper.

Wel doen: pittig eten kan geen kwaad.

Kijk op het Voedingscentum voor nog meer informatie over gezond eten tijdens de zwangerschap.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Contact

Eva van Hoorn, centrum voor verloskunde en echoscopie:

Adresgegevens:
Maelsonstraat 9
1624 NP Hoorn
0229-217019 (werkdagen van 08.00-16.30 uur)
info@evavanhoorn.nl (geen spoed)

Bij spoed en voor dringende vragen kun je ons 24 uur per dag, 7 dagen per week bereiken op:
Team blauw: 06-10631464
Team rood: 06-54383524

Wie zijn wij Klik hier voor parkeren en looproute